Startsida
Artikelsektion
En andlig resa genom islam
En introduktion till islam
Utdrag ur koranen
Karaktären Muhammed
Kvinnans roll i islam
Islam i profetiskt sken
Sann och falsk Kristendom
Vem är Jesus?
Så säger HERREN
Vinn muslimen för Jesus
Film: Khalils historia
Frälsningens väg
Efter pånyttfödelsen
Länkar
Kontakt


Kan en kristen gifta sig med en muslim?

Författare: Broder Peter

Redan sen begynnelsen har satan försökt jämka Guds folk med avgudadyrkare av olika slag, och satan har samma taktik idag. Han vet nämligen att risken är överhängande att Guds folk avfaller från den allra heligaste tron om de gifter sig med en avgudadyrkare, vare sig muslim eller annan hedning. Utifrån fjärde Mosebok ser vi hur Bileam förledde Guds folk genom att rådfråga Israels fiender. De förledde de israelitiska männen till att gifta sig med kvinnor från en hednisk kultur. Bileam förstod att genom att förstöra den gudomliga familjen, så kunde man slutligen krossa en nation som var ledd av Gud.

"Medan Israel uppehöll sig i Sittim, började folket bedriva otukt med Moabs döttrar. Dessa inbjöd folket till sina gudars offermåltider, och folket åt och tillbad deras gudar. Och Israel slöt sig till Baal-Peor. Då upptändes HERRENS vrede mot Israel" (4 Mos. 25:1-3).

"Mose sade till dem: "Har ni låtit alla kvinnor leva? Ändå var det just de som på Bileams inrådan förledde Israels barn att begå otrohet mot HERREN i saken med Peor, så att hemsökelsen kom över HERRENS menighet" (4 Mos. 31:16-17).

Idag, precis som med israeliterna, är det många kristna som har icke-kristna partners, både i äktenskap och i ogudaktiga samboförhållanden där man har sex före äktenskapet. En del har blivit vilseledda av den världsliga ande som drabbat hälften av dagens kristenhet - de oförståndiga jungfrurna (Matt. 25) som inte genom andedopet känner Jesus genom den helige Ande.

Otrohet mot Herren

En kristen pånyttfödd man eller kvinna som väljer att gifta sig med en icke-kristen säger i praktiken till Gud att han eller hon varken värderar sin frälsning eller sin relation med Gud speciellt högt. Det är en svekfull handling mot Honom som är upphovet till allt skapat, som älskar sina barn mer än vad vi någonsin kan förstå.

"Juda har handlat svekfullt, och avskyvärda ting har bedrivits i Israel och i Jerusalem. Ty Juda har kränkt det HERREN håller heligt, det som han älskar, och de har gift sig med kvinnor som dyrkar främmande gudar" (Mal. 2:11).

En del säger att de har Gud med sig när gör valet att gifta sig med en viss person som inte är pånyttfödd. De tackar till och med Gud för att Han gett dem en sådan man eller kvinna till make/maka. Men kan det verkligen vara Guds vilja? Skulle Gud motsäga sig själv, sitt eget Ord? Nej, självklart inte. Det är villfarelsens ande att tro något annat, att Gud skulle göra undantag för en del. Vad som däremot kännetecknar en religiös ande är att man vrider Guds heliga Ord så att det ska passa i ens egna situation.

Guds plan är inte din plan

Gud har en plan för varje människa. Han har förberett goda gärningar för alla sina barn (Ef. 2:10) och Han vill att vi ska söka Hans plan, ödmjuka oss och verkställa Hans vilja här på jorden så att Hans härlighet kan bli känd bland jordens alla människor. I Psaltaren läser vi:

"Du såg mig innan jag föddes och planerade varje dag i mitt liv, innan någon av dem började. Ja, varje dag skrevs ner i Din bok!" (Ps. 139:16)

När en människa, man eller kvinna, väljer att gifta sig med någon som inte tillhör Guds rike, så underordnar man sig inte Guds vilja, utan väljer istället att göra upp egna planer. I Jakobs brev ser vi hur vansinnigt det är att göra upp egna planer utan att först söka Herrens välsignelse: "Lyssna nu, ni som säger: 'I dag eller i morgon skall vi resa till den eller den staden och vistas där ett år och göra affärer och tjäna pengar.' Ni vet inget om morgondagen. Vad är ert liv? Ni är en rök, som syns en liten stund och sedan försvinner. I stället borde ni säga: 'Om Herren vill och vi får leva skall vi göra det eller det'" (Jak. 4:13-15).

Vad säger Bibeln egentligen?

Herren säger:

"Gå inte som omaka par i ok med dem som inte tror. Vad har väl rättfärdighet med orättfärdighet att göra? Eller vad har ljus gemensamt med mörker? Hur kan Kristus och Beliar komma överens? Eller vad kan den som tror dela med den som inte tror? Vad kan ett Guds tempel ha för gemenskap med avgudarna? Vi är den levande Gudens tempel, ty Gud har sagt: Jag skall bo hos dem och vandra med dem, och jag skall vara deras Gud, och de skall vara mitt folk. Därför säger Herren: Gå ut från dem och skilj er från dem och rör inte vid något orent. Då skall jag ta emot er, och jag skall vara er Fader, och ni skall vara mina söner och döttrar, säger Herren, den Allsmäktige" (2 Kor. 6:14).

När man gifter sig blir man ett, inte bara köttsligt utan även andligt. Om då mannen eller kvinnan i ett äktenskap är andligt död, dvs icke pånyttfödd enligt Joh. 3:3, så är äktenskapet dömt att misslyckas även om bägge parter har goda intentioner från början. Satan får nämligen en vidöppen ingång in i äktenskapet och kommer att träffa med sina brinnande pilar lika lätt som ett fotbollsproffs kan träffa en lada med en fotboll från tio meters avstånd.

Bibeln säger om och om igen att man inte ska gå i lag (gifta sig) med en icke-troende. "Vet du då, hustru, om du kommer att frälsa din man, och vet du, man, om du kommer att frälsa din hustru?" (1 Kor. 7:16). Syftet med äktenskapet som Herren har instiftat är att Han söker välsigna oss generation efter generation genom de barn som blir resultatet av ett äktenskap mellan en kristen man och en kristen kvinna oavsett ras och härkomst.

"Har inte han gjort dem till ett? Det som är kvar av ande tillhör honom. Och varför ett? Han söker avkomma som hör Gud till" (Mal. 2:15).

Satan vet att om detta kan stoppas, så kommer följande generationer inte att ha kunskap om Herren. Ett av de bästa sätten att förstöra familjen och dess funktion att avge gudomlig avkomma, är att låta Guds barn gifta sig med världens barn, att låta ljusets barn gå i lag med mörkrets barn.

I det gudomliga äktenskapet däremot, där båda är frälsta och utvalda för varandra av Herren, finns en andlig välsignelse som saknar motstycke. Bl.a. lovar Jesus att "om två av er här på jorden kommer överens om att be om något, vad det än är, så skall de få det av min Fader i himlen. Ty där två eller tre är samlade i mitt namn, där är jag mitt ibland dem" (Matt. 18:19-20). I Predikaren läser vi också att "bättre två än en, ty de får god lön för sin strävan. Om de faller, kan den ene resa upp den andre. Men ve den ensamme! Om han faller, finns det inte någon som kan resa upp honom. Likaså, om två sover tillsammans håller de värmen, men hur skall den ensamme hålla sig varm?" (Pred. 4:9-11) Vill du vara utan den välsignelsen?

Där mannen är muslim blir barnen också muslimer

I de fall där mannen är muslim och kvinnan kristen, blir barnen automatiskt muslimer enligt islams trossatser när de inleder ett äktenskap. (En muslimsk kvinna får överhuvudtaget inte gifta sig med någon annan än en muslimsk man.) Den avkomma som hör Gud till (Mal. 2:15) går alltså förlorad och välsignelsen bryts. Enligt koranen (Läs surah 4:3) har mannen dessutom rätt att ta sig fyra hustrur utan moraliska betänkligheter. Det är inget ovanligt att den västerländska kvinnan, inte nödvändigtvis kristen, senare upptäcker att mannen också har fruar i sitt hemland. Koranen ger nämligen mannen rätt att undanhålla sin hustru från saker som kan skapa konflikt i hemmet. Här i Sverige finns det flera exempel på muslimska män som undanhållit eller anpassat sanningen till situationen för att få den kristna kvinnan att gifta sig med dem. I vissa fall har det handlat om att lova att barnen ska få döpas, men när äktenskapet har ingåtts så bryter han löftet. Det finns visserligen exempel på äkenskap som inletts där ena parten varit pånyttfödd och den andra inte, och där den andre med tiden har blivit frälst. Men det är inte Bibelns modell och därmed absolut ingenting att sträva efter.

Himmel eller helvete

När Herren lade ämnet för denna artikel på mitt hjärta kände jag hur viktigt detta är för Gud. Jag upplevde att många människor som tillhört Gud, som varit den Högstes barn, nu befinner sig i helvetet pga att de tog beslutet att gifta sig med en person som var ofrälst och sedan avfallit. Om denna artikel kan hindra ett enda äktenskap mellan ett barn som är friköpt av Jesus och ett barn av världen, så har den tjänat sitt syfte. Inför författandet av denna artikel gav Guds Ande mig Malaki 2:11 och Malaki 2:15. Om just du står inför valet att gifta dig med en icke-kristen, så ber jag dig att studera just dessa två verser under bön i den helige Andes ledning. Beslutet du tar kommer att påverka hela ditt liv, och kanske även den plats där du ska spendera din evighet, i Guds närvaro eller i Hans frånvaro. Du bör vara medveten om att det idag finns både kyrkor (Upp. 3:14-21) och "kristna" informationskällor som har fallit för världens påtryckningar, som nu förespråkar falska, icke-bibliska modeller gällande äktenskapet. De befinner sig lika långt borta från Gud idag som fariséerna under Jesu tid.

Sök Herrens ansikte i denna livsavgörande fråga, och gå i frid.

Amen.