Startsida
Artikelsektion
En andlig resa genom islam
Utdrag ur koranen
Karaktären Muhammed
Kvinnans roll i islam
Islam i profetiskt sken
Sann och falsk Kristendom
Vem är Jesus?
Så säger HERREN
Vinn muslimen för Jesus
Film: Khalils historia
Frälsningens väg
Efter pånyttfödelsen
Länkar
Kontakt

Vad händer efter pånyttfödelsen?

När en människa har omvänt sig till Gud och blivit född på nytt är han/hon förlåten, inskriven i Livets Bok och kallad till evigt liv med Gud och Hans skara. Anden som var död, är nu levande. Den nyfrälsta människan får vid omvändelsen den helige Ande som gåva av Gud vars uppgift är att hjälpa, stödja och uppmuntra den vacklande människan.

Du kommer med största sannolikhet att bli attackerad av Satan vid och efter pånyttfödelsen. Det är din tankevärld som Satan attackerar så var därför förberedd på negativa tankar och/eller drömmar i alla dess demoniska uttryck. Satan försöker förmå dig att gå tillbaka till ditt gamla liv i förgängelsen genom att kalla dig ovärdig, genom att framkalla rädsla hos dig eller på annat sätt få dig att misströsta. Gud tillåter detta att ske för att bekräfta din omvändelse och frälsning. Du kan dock vara fullt förvissad om att Gud håller de löften som Han gett i sitt Ord, Bibeln. "Men åt alla som tog emot honom gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn" (Joh. 1:12). Sätt inte för stor vikt vid Satan och hans demoner. Djävulen1 är Guds bandhund och kan enbart löpa längs den korta lina Gud har tilldelat honom. "Allting måste tjäna Herren", även Fienden, enligt Ps. 119:91.

Vittna för någon om Jesus och din frälsningsupplevelse

Det första man bör göra som nyfrälst är att berätta det för någon, vare sig det är för familj, vänner eller andra människor man möter. Skäms aldrig för Jesus, utan var stolt över Honom inför människor du möter och gläds över den dyrbara gåvan som Han har gett dig. "Himmelriket är likt en skatt som är gömd i en åker. En man finner den och gömmer den, och i sin glädje går han och säljer allt vad han äger och köper den åkern. Himmelriket är också likt en köpman som söker efter vackra pärlor. Och när han har funnit en mycket dyrbar pärla, går han och säljer allt vad han äger och köper den" (Matt. 13: 44-46).

Förföljelse och utstötning ur familj är speciellt vanligt när en muslim blir frälst och kallad till evigt liv pga islams trossatser gällande dem som lämnar islam. Även den sekuläre svensken kan uppleva svåra kontroverser med sin omgivning när han/hon blir frälst. Vi får dock påminna oss om Jesu Ord: "Tro inte att jag har kommit för att skapa fred på jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd. Jag har kommit för att skilja en son från sin far, en dotter från sin mor och en sonhustru från sin svärmor, och en man får sina egna till fiender. Den som älskar sin far eller mor mer än mig är mig inte värdig, och den som älskar sin son eller dotter mer än mig är mig inte värdig. Den som inte tar sitt kors och följer mig är mig inte värdig. Den som finner sitt liv skall mista det, och den som mister sitt liv för min skull skall finna det" (Matt. 10:34-39).

Bönen - en dialog med Gud

Som ett nyblivet barn i Guds familj är det viktigt att börja med att be till Gud och upprätta sitt böneliv. Bönen "Fader vår" är den bön som Jesus gav oss att be. Den lyder som följer:

Fader vår som är i himmelen.
Helgat varde ditt namn.
Tillkomme ditt rike.
Ske din vilja, såsom i himmelen
så ock på jorden.
Vårt dagliga bröd giv oss i dag,
och förlåt oss våra skulder,
såsom ock vi förlåta dem oss skyldiga äro,
och inled oss icke i frestelse
utan fräls oss ifrån ondo.
Ty riket är ditt och makten och härligheten
i evighet.
Amen.

Många kristna utgår ifrån denna bön och formulerar därefter sina egna böner. Man kan även använda sig av andra bönestrukturer såsom CATS - Confession (bekännelse) - Adoration (att prisa och ära Gud) - Thanksgiving (att tacka Herren för allt det goda som Han gör) - Supplements (Personliga böneämnen) eller helt enkelt be det som ligger på ens hjärta. "Gör er inga bekymmer för något utan låt Gud i allt få veta era önskningar genom åkallan och bön med tacksägelse" (Fil. 4:6). Tvång och lagiskhet i bönelivet är något avskyvärt i Herrens ögon. Fadern vill att man ska tillbe Honom i ande och sanning (Joh. 4:23-24). Bönen till Gud Fadern brukar avslutas med "i Jesu namn" eftersom det är i Jesu rättfärdighet man kommer inför nådens tron och inte i ens egen rättfärdighet.

I bönen talar vi till Gud, men det är minst lika viktigt att lyssna in vad Gud säger till oss. Jesus säger: "Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig" (Joh. 10:27). Vi har privilegiet och möjligheten att höra Guds röst på grund av att Jesus har öppnat upp vägen till Gud för oss. Gud säger: "Ropa till mig, så vill jag svara dig och låta dig höra om stora och ofattbara ting som du inte känner till" (Jer. 33:3). Gud kan ju tala på vilket sätt som helst som passar Honom, men ofta talar Gud genom3:

  • sitt Ord, Bibeln (den helige Ande gör Ordet levande för oss under vår Bibelläsning, Ps. 119:105)
  • drömmar och syner (Joel 2:28, Daniel 7:1)
  • den helige Andes röst, "den inre rösten" (Joh. 14:26)
  • andra människor, speciellt dina kristna bröder och systrar (Apg. 9:17-18)
  • omständigheter i ditt liv (1 Mos. 24:12-20)
  • en känsla av frid (Fil. 4:6-7)

Lär känna den helige Ande, din hjälpare

För den nyfrälste är det viktigt att lära känna den helige Ande. Han har talat till profeterna i historien och Han vill tala med dig också. Jesus säger: "Men när han kommer, sanningens Ande, då skall han föra er in i hela sanningen. Ty han skall inte tala av sig själv, utan allt det han hör skall han tala, och han skall förkunna för er vad som kommer att ske. Han skall förhärliga mig, ty av det som är mitt skall han ta och förkunna för er. Allt vad Fadern har är mitt. Därför sade jag att han skall ta av det som är mitt och förkunna för er" (Joh. 16: 13-15). Ingen kan upprätthålla relationen med Gud i egen kraft, men den helige Ande, som den pånyttfödde har fått som gåva ifrån Herren, hjälper och styrker den kristne. Som ett barn till Gud måste man lära sig att urskilja den helige Andes röst ifrån egna tankar och Satans fördömelse. Följande tabell som jämför den helige Andes tilltal och Satans fördömelse kan vara till hjälp.

Sök dig till en gudfruktig församling

Så snart som möjligt bör man söka gemenskap i en kristen evangelisk församling dit Anden leder den pånyttfödde. I en församling har man förutsättningen att bli starkare i anden och växa till i tron både på ett personligt plan och i Ordet. I församlingen firar man gudstjänst och nattvard tillsammans. Man bygger upp varandra och man har gemenskap med varandra. Man utför andlig krigföring tillsammans genom bön och fasta och självklart lovsjunger och ärar man Gud tillsammans i enighet och sammanhållning. Församlingen behöver inte vara en stor samling människor som träffas i en kyrka, utan kan mycket väl vara en mindre grupp som möts i någons hem.

Gå med i en bibelstudiegrupp eller studera Guds Ord själv

Bibelstudier är ytterligare en viktig sak som den nyfrälsta människan bör ägna sig åt, ensam eller tillsammans med andra. Gud talar genom Bibeln och med hjälp av den helige Andes ledning blir man starkare i sin tro och i sin förståelse av vem Gud är. När man är bekant med Guds Ord vacklar man inte längre, utan står stabilt i både med- och motgångar. "Vi skall då inte längre vara barn som kastas hit och dit av vågorna och som förs bort av varje vindkast i läran, när människorna bedriver sitt falska spel och i sin list förleder till villfarelse. Vi skall i stället i kärlek hålla fast vid sanningen och i allt växa upp till honom som är huvudet, nämligen Kristus" (Ef. 4:14-15).

Genomgå andedopet och mottag Guds smörjelse

Andedopet (Luk 3:16; Apg 8:14-17), smörjelsen, är den viktigaste delen av den kristna människans stridsutrustning. Utan smörjelsens välsignelse står man handfallen inför Satan. Nyckeln2 till att kunna förstå vad Bibeln säger om skillnaden mellan pånyttfödelsen och andedopet, är att se skillnaden mellan att få Guds Ande i sig, respektive att få den över sig. När man omvänder sig och tar emot frälsningen som gåva blir vår kropp ett tempel för den helige Ande, och man får Guds helige Ande i sig. Andedopet, å andra sidan, innebär att man får Guds Ande över sig och genom denna smörjelse får man även Andens gåvor. "Den ene får av Anden ord av vishet, den andre ord av kunskap genom samme Ande. En får tro genom samme Ande, en får gåvor att bota sjuka genom samme Ande, en annan att utföra kraftgärningar. En får gåvan att profetera, en annan att skilja mellan andar. En får gåvan att tala olika slags tungomål, en annan att uttyda tungomål. Men allt detta verkar en och samme Ande, som efter sin vilja fördelar sina gåvor åt var och en" (1 Kor. 12:8-11). Andedopet är den ena hälften av det dop som Efesierbrevet 4:5 talar om och innebär att man blir beklädd med andens kraft. Det grekiska ord som används i Bibelns originaltext för Guds Andes kraft, är "dynamis". Ordet dynamis betyder kraft i rörelse, som utför under. Det betyder också förmåga, mäktiga gärningar och undergörande övernaturlig kraft. Vem vill vara utan den kraften? För en mer uttömmande redogörelse av andedopet så rekommenderar jag Olof Amkoffs Bibelstudium "Andedopet".

Genomgå troendedopet

Vattendopet (Rom. 6:3-5) är den andra hälften av det dop som Efesierbrevet 4:5 talar om. Detta dop är intimt förknippat med Jesu förkunnelse och bör genomföras så snart som möjligt för den pånyttfödde. Genom vattendopet (där hela kroppen sänks ned i vattnet) blir vi förenade med Jesus i döden, begravda med Honom och också återuppståndna med Honom. Jag vill även betona att barndop (det som praktiseras på nyfödda barn) är både obibliskt och ogiltigt, i bästa fall en död ceremoni, något som Herren vill gå till rätta med i detta land innan Hans återkomst. Troendedop, en människas egna beslut att följa Jesus, är det enda giltiga dopet som Bibeln förespråkar.

Att genomgå vattendopet är inte någonting frivilligt för den kristne, utan en befallning från Herren: "Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn och lär dem att hålla allt vad jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill tidens slut" (Matt. 28:19-20).