Sanningen om islam
Startsida
Artikelsektion
En andlig resa genom islam
Utdrag ur koranen
Karaktären Muhammed
Kvinnans roll i islam
Islam i profetiskt sken
Sann och falsk Kristendom
Vem är Jesus?
Så säger HERREN
Vinn muslimen för Jesus
Film: Khalils historia
Frälsningens väg
Efter pånyttfödelsen
Länkar
Kontakt


Välkommen till Sanningen om islam!

Det här är en evangeliskt kristen webbplats med syftet att nå ut till Sveriges kristna med information om islams sanna natur. Jag vänder mig också till Sveriges muslimer med det glada budskapet om frälsning, förlåtelse och fullständig upprättelse ifrån synd - genom Guds Son, Jesus Kristus, evig Fader och evig Gud. I och med denna webbplats har jag tagit mig an uppgiften att vara en väktare på muren (Jes. 62:6) som ropar och varnar, nu när Antikrists ande (1 Joh. 4:3) bryter fram.

Islam är idag världens näst största religion med uppskattningsvis mellan 1,1 och 1,3 miljarder anhängare. Islamska länder, världen över, kännetecknas alla av social oro, fattigdom, en lågt utbildad befolkning, orättvisor, förföljelse av minoriteter och kvinnoförtryck på grund av islam, inte trots islam. Det är ett faktum, att av världens alla flyktingar är 70% muslimer och dessa människor flyr från länder där deras religion är statsreligion. I Sverige finns idag mellan 140 000 och 180 000 praktiserande muslimer. Exakt hur många muslimer det finns här vet man inte eftersom det inte sker någon registrering av människors trosuppfattning. Ca 5000 av dessa praktiserande muslimer är av svenskt ursprung, och övriga kommer från krigshärjade länder såsom Iran, Irak, Somalia, Pakistan, Jugoslavien m.fl. Den demografiska trenden i Sverige visar att Sverige alltmer kommer att präglas av islam. Om femton till tjugo år kommer uppåt två miljoner av Sveriges befolkning att bestå av utomeuropeiska invandrare och deras barn, vars religion i huvudsak är islam. Genom emigration, genom höga födelsetal och genom giftermål (där mannen är muslim och kvinnan icke-muslim), sker en andlig invasion av det tidigare kristna Sverige. Det är förbryllande att se hur lättvindigt Sverige, likt Esau, byter bort sitt kristna arv, sin förstfödslorätt, mot islam (1 Mos. 25:29-34, Hebr. 12:16).

När man studerar olika religioner, deras principer, uppbyggelse och karaktär, måste man utgå från Guds Ord och den insikt som endast Guds helige Ande ger. Annars blir det som att lära sig ett nytt språk, säg arabiska, genom att plugga in glosor utantill. Man kanske kan fråga vad klockan är, eller beställa mat på en restaurang, men någon egentlig förståelse för språket har man inte. Man ser inte den röda tråden som går igenom Guds hela skapelse och heller inte den andliga verkligheten som vi befinner oss i.

Det skulle vara ologiskt och irrationellt att påstå att alla religioner är likvärdigt sanna eller att alla religioner leder till Gud. Det är absurt att hävda att en religion som försäkrar att det finns en Gud, och en religion som försäkrar att det inte finns någon Gud (t.ex. buddism) är båda likvärdigt sanna. Lika absurt är det att hävda att både islam och kristendomen har samme Gud, då islams Allah för muslimer är onåbar och opersonlig medan kristendomens Gud för kristna är kännbar (man kan ha en dialog med Honom), personlig (Han känner sina barn) och Han uppenbarar sig som en kärleksfull Fader. Eftersom det finns motsägelser mellan islam och kristendomen så måste det ju finnas felaktigheter någonstans, eller hur?

För att förstå islams ande och natur, måste vi utgå ifrån Bibeln. Det vore fruktlöst att försöka studera ett mörker utifrån ett annat mörker (t.ex. ateism). Därför utgår vi ifrån Livets källa, Jesus Kristus, och det ljus som kommer ifrån Guds Ord, Bibeln. Jag vill poängtera att vår fiende inte är enskilda muslimer, utan den andemakt som står bakom islam. Efesierbrevet 6:12 lyder: "Ty vi strider inte mot kött och blod utan mot furstar och väldigheter och världshärskare här i mörkret, mot ondskans andemakter i himlarna." Martin Luther King Jr., som har mycket att lära oss om konfrontationens principer, sade: "Attackera den falska uppfattningen, inte personen som håller i den falska uppfattningen."

Såsom Nicky Gumbel har skrivit, så är vi alla människor som fallit i synd (både kristna och icke-kristna), och ingen av oss kan finna Gud genom egen kraft. Men Gud har uppenbarat sig själv i personen Jesus som är "Vägen, Sanningen och Livet" (Joh. 14:6). Enbart i Jesus finner vi ofelbar sanning. Detta betyder inte att kristna är ofelbara, eller att vår förståelse av sanningen är ofelbar, utan att Guds väg till frälsning genom Jesus Kristus är ofelbar. Jesus är standarden som alla sanningspåståenden måste vägas emot.

Faktum är att en bön bedd av en omvänd hora som kommer till Gud i namnet Jesus har större kraft och verkan än hela muslimvärldens samlade böner under 1000 år. Det beror på att ingen människa kan nalkas den helige Guden på någon annan väg än genom Jesus.

Jesus sade till honom: "Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig [...]" (Joh. 14:6).

Det andra skälet till att muslimer inte får något bönesvar är förstås att de tillber en förislamsk hednisk gudom som är skapad i mänsklig regi. Liknelsen om horans bön respektive muslimvärldens är inte sagd för att provocera, utan för att avge en korrekt diagnos av muslimernas tillstånd. På samma sätt som en sjukdom inte kan botas om man inte först ställer rätt diagnos, kan heller inte en människa frälsas (räddas från helvetet) om denne inte förstår att det bara finns en väg till frälsning.

"Hos ingen annan finns frälsningen. Inte heller finns det under himlen något annat namn, som givits åt människor, genom vilket vi blir frälsta" (Apg. 4:12).

Gud, skaparen av himmel och jord, älskar alla människor och vill att alla människor ska få ta ställning till Hans Evangelium. Alla människor förtjänar att höra om Guds nåd, och vad Gud har gjort för att upprätta vår position och vår relation till Honom. Människan kan därefter välja mellan att ta emot Jesus Kristus, eller för evigt gå förlorad och hamna i helvetet. Till er som inte tagit emot Jesus som er Herre och Frälsare och försonat er med Gud säger jag därför: Omvänd er, ty "om ni inte omvänder er, kommer ni alla att gå under" (Luk. 13:3).

Broder Peter m.fl.