Startsida
Artikelsektion
En andlig resa genom islam
En introduktion till islam
Utdrag ur koranen
Karaktären Muhammed
Kvinnans roll i islam
Islam i profetiskt sken
Sann och falsk Kristendom
Vem är Jesus?
Så säger HERREN
Vinn muslimen för Jesus
Film: Khalils historia
Frälsningens väg
Efter pånyttfödelsen
Länkar
Kontakt


Jerusalem "på den dagen"

Profetisk budbärare: Tom Hess
Datum: 2006/1/29
Källa: Bed.nu

Herren kommer också att uppenbara sig för muslimerna. Han kommer att uppenbara sig för judarna när de är samlade från alla nationer, och han kommer att uppenbara sig i församlingen, sin kropp, medan den samlas under honom. Lag skall utgå från Sion och Herrens Ord från Jerusalem.

Jerusalem «på den dagen»

Tom Hess har tillbringat mer än 15 år i Jerusalem som har gett honom en vision och profetisk insikt om Israel och Jerusalem som är unik. Hans börda för att få fram sanningen om Israel och be fram Guds planer för Israel inspirerar till bön för Israel och det judiska folket. Tom Hess har ett bönhus i Israel och detta utdrag är hämtat från hans bok "Pray for the peace of Jerusalem."

Bördan av Herrens ord mot Israel. "En profetia, HERRENS ord om Israel. Så säger HERREN, han som har utspänt himlen och lagt jordens grund och som har format människans ande i henne: Se, jag skall göra Jerusalem till en berusningens kalk för alla folk runt omkring. Också Juda skall drabbas, när Jerusalem blir belägrat. Det skall ske på den dagen att jag skall göra Jerusalem till en tung sten för alla folk. Var och en som lyfter den skall göra sig illa på den. Och alla jordens folk skall församla sig mot henne. På den dagen, säger HERREN, skall jag slå alla hästar med förvirring och deras ryttare med vanvett. Men över Juda hus skall jag öppna mina ögon, när jag bland folken slår alla hästar med blindhet. Då skall Juda stamfurstar säga i sina hjärtan: 'Jerusalems invånare är vår styrka, genom HERREN Sebaot som är deras Gud.'" Sakarja 12:1-5

Guds löften till Jerusalem

Profeten Sakarja var en man vars öde och kallelse var sammanflätat med Jerusalems historia. Från sin fina utsikt på Oljeberget var han vittne till återuppbyggnaden av templet efter att judarna vände tillbaka från fångenskapen i Babylon. Han såg hur folket blev besvikna över byggandet av det andra templet, blinda av sin begränsade förståelse. De miste förståelsen för sin sanna vision, och tappade modet när de jämförde resultatet av sina ansträngningar med Salomos första tempel, och fann att det fanns brister. Med övertalande ord samlade profeten dem till sin utvalda uppgift, påminde dem om Guds trofasthet till sitt folk, och försäkrade dem att han var med dem, och att han var med dem till och med i dessa ansträngningar. Medan han såg ned över staden från Oljeberget, där Yeshua själv senare grät över Jerusalem, skildrade också Sakarja en bild av det som skulle ske långt in i framtiden.

Han talade i tydliga ordalag om förstörelsen av staden som han älskade så högt. Förutom att vi lever i en generation av återupprättelse, kan många av Sakarjas yttranden användas om oss. Profetens namn är ett vittnesbörd om Guds trofasthet, för hans namn betyder "Herren kommer ihåg."

Sakarja förmanar sitt folk att hålla fast vid Guds löften och påminna sig Guds löften igenom historien. Profeten börjar så: "Vänd om till mig, säger Herren Sebaot, så skall jag vända om till er, säger Herren Sebaot" (Sakarja 1:3). Dessa verser är en tidlös påminnelse till oss om att Gud inte skall svika oss. Sakarja talar om för dem som är i Jerusalem, vad de allaredan vet – att Gud inte stannade upp vid deras exil och utspridning. I stället kommer Gud ihåg vad han hade lovat och aktar på att uppfylla dessa löften.

Sakarjas namn är en utmaning, likaså väl som en uppmuntran till oss som förebedjare. En definition av en förebedjare är en som påminner Gud om hans löften till sitt folk. Det är ett vittnesbörd om betydelsen av förbön att Gud ger oss det privilegiet att påminna honom om vad han har lovat. I dessa dagar med stor politisk och ekonomisk osäkerhet, är det viktigt att påminna Gud om hans löften till oss.

Sakarja är också den av profeterna i Bibeln som flest gånger nämner staden Jerusalem. Detta är en av grundorsakerna till att boken är så speciell för mig. Under de sista tretton åren har jag bott på Oljeberget, och sett direkt ned på tempelplatsen. Getsemane ligger väldigt nära.

Då Herren kallade oss till att etablera "Jerusalem House of Prayer for All Nations" förde han oss inte till det nyare Jerusalem, som vi räknat med, utan till Oljeberget, platsen som Yeshua skulle vända tillbaka till. Vår tjänst där är att vara väktare, vänta och be om Messias kommande och uppmuntra andra troende i hela världen till att göra detsamma. Till vår gemenskap kommer judar, araber och troende från många nationer tillsammans för att förbereda Messias ankomst.

I slutet av ändens tid, när Guds avsikter är i färd med att uppfyllas, skall alla nationerna på jorden komma upp mot Jerusalem i en avslutande strid. Detta skall bli en förfärlig dag. Skriften kallar den för Herrens dag, den stora och fruktansvärda. Det skall helt säkert vara en dag då det är viktigt att ha valt rätt sida, för konsekvenserna av fel val blir allvarliga.

Sakarja talar om 16 ting som skall ske "på den dagen":

1. Sakarja 12:3 "Det skall ske på den dagen att jag skall göra Jerusalem till en tung sten för alla folk. Var och en som lyfter den skall göra sig illa på den."

Det skall vara omöjligt att förändra Guds planer. De som försöker sig på detta, skall finna att de sårar sig själva. Guds planer skall segra, oavsett vad fienden tänker försöka göra!
Mänskligheten har fått rikligt med varningar. Gud tillåter mänskligheten att bli ihop trängda i ett hörn, så att fullbordandet av hans planer är oundvikliga. Som troende som bor i Israel och bland nationerna, behöver vi komma ihåg att vi står på den orubbliga klippen – Jesus Kristus, Konungen av Jerusalem, och hans löften till Jerusalem.

2. Sakarja 12:4 "På den dagen, säger Herren, skall jag slå alla hästar med förvirring och deras ryttare med vanvett. Men över Juda hus skall jag öppna mina ögon, när jag bland folken slår alla hästar med blindhet.."

Panik, vanvett och blindhet var förbannelserna från Gud mot israeliterna för deras olydnad. Nu, i de sista dagarna av historien, skall Gud vända dessa förbannelserna mot judarnas fiender. Hästarna, som är nödvändiga för att få krigarna i strid, skall bli förblindade. De skall inte vara i stånd till att finna vägen. Även om fienden skall vara samlade runt Jerusalem för att förstöra staden, skall stadens fiender i stället vara ur av stånd till att finna vägen till sitt mål.

Till en viss grad kan vi se att nationerna allaredan är förblindade, för de förstår inte Guds avsikter med Israel, och de försöker sig på att genomföra sina egna planer för denna nations öde. Emellertid borde inte församlingen vara blind. Den skulle stå med Jerusalem, för det att Gud har gett sin församling ögon att se med och öron att höra med. Gud önskar att hans församling skall vaka över Jerusalem och landet Israel.

3. Sakarja 12:6-7" På den dagen skall jag låta Juda stamfurstar bli som brinnande fyrfat bland ved och som flammande facklor bland halmkärvar, så att de förtär alla folk runt omkring, både åt höger och åt vänster. Men Jerusalem skall fortfarande trona på sin plats, där det nu ligger. 7 HERREN skall frälsa Juda hyddor först, för att inte härligheten hos Davids hus och Jerusalems invånare skall överträffa Juda härlighet." För trots härjningarna runt det hela, skall Gud rädda dem som bor i Juden först, så Davids hus blir ärat, och Jerusalems innevånare skall bli skyddade.

4. Sakarja 12:8 "På den dagen skall HERREN beskydda Jerusalems invånare. På den dagen skall den svagaste* bland dem vara som David, och Davids hus skall vara som Gud, såsom HERRENS ängel framför dem.."

Så länge som vi står för Jerusalem, skall vi ha värn och beskydd, oavsett hur vi lever i världen. Övernaturlig styrka skall bli given till dem som är i Jerusalem, så att även den svagaste bland dem skall resa sig upp med Davids styrka när han går in i kampen. Herren har byggt en lovprisningssköld i Jerusalem och från jordens ändar!

5. Sakarja 12:9 "På den dagen skall jag bestämma mig för att utrota alla hednafolk som kommer mot Jerusalem."

Slutlig utrotning skall bli ödet för dem som vågar resa sig upp mot Jerusalem. Nationerna i världen skall samla sig runt Jerusalem och tror att de skall förstöra staden, men i verkligheten har Gud fört dem dit för att döma dem. Gud skall bli uppenbarad som domaren över nationerna i Jerusalem, så att han kan bli uppenbarad som Fredsfursten för nationerna utifrån Jerusalems stad.

6. Sakarja 12:11 På den dagen skall sorgen bli stor i Jerusalem, som sorgen vid Hadadrimmon i Megiddopasset.." Precis innan i den föregående versen följer detta uttalande av profeten Sakarja (vers 10): "Men över Davids hus och över Jerusalems invånare skall jag utgjuta nådens och bönens Ande, så att de ser upp till mig som de har genomborrat. De skall sörja honom så som man sörjer ende sonen, och de skall gråta bittert över honom, så som man gråter över sin förstfödde.

När det judiska folket förstår vad de har gjort med sin Messias, skall de fyllas av sorg, och högljutt klaga och gråta, som man gråter över en död konung i Israel, medan vi närmar oss Herrens sista kommande. När de ser att de har gått igenom alla lidanden som har varit, innefattande Holocaust, för det att de förkastade sin Messias, skall de gråta med sönderbrutna hjärtan. På den dagen skall slöjan bli borttagen från judarnas ögon och de skall se sin Messias.

7. Sakarja 13:1 "På den dagen skall Davids hus och Jerusalems invånare ha en öppen källa till rening från synd och orenhet."

Davids hus är det judiska folket. «Alla invånare i Jerusalem» omfattar också araberna. Gud kommer att rena dem från synd, och de skall förkasta sina avgudar. Bara den store konungen av Jerusalem skall tillbedjas evigt. Bara en Messias, en Gud skall bli tillbedd, och alla falska gudar och religioner skall förstöras. Abrahams, Isak och Jakobs Gud skall bli erkänd som den ende sanne Guden.

8. Sakarja 13:2 "På den dagen skall det ske, säger HERREN Sebaot, att jag skall utrota avgudarnas namn ur landet, så att man inte mer skall komma ihåg dem. Också profeterna och den orene anden skall jag ta bort ur landet..

Här lovar Herren att alla former för avgudsdyrkan, inkluderat humanism, ikoner, frimureri, kabbala, islam och allt annat som har satt sig upp mot kunskapen om Gud, skall utrotas.

9. Sakarja 13:4 "Det skall ske på den dagen att profeterna skall skämmas för sina syner, när de profeterar. De skall inte längre klä sig i en mantel av hår för att bedraga,"

Bibeln säger att vi känner styckevis och vi profeterar styckevis. Gud önskar att vi skall tala ut rena profetiska ord i dessa dagar, för att den dag som kommer snart, när varje falsk profet skall skämmas. Bibeln talar om för oss att i de tidligere tider talade Gud genom sina profeter. I de sista dagarna skall Han tala genom sin son. Vi kan bara vara en ren profetisk stämma i den grad vi är i överensstämmelse med Sonen, för han är en äkta, sann profet, präst och konung i dag. Han önskar att vi skall vara hans stämma för att tala ut hans profetiska ord.

10. Sakarja 14:4 "På den dagen skall han stå med sina fötter på Oljeberget, mitt emot Jerusalem, österut. Och Oljeberget skall delas mitt itu, från öster till väster, till en mycket stor dal genom att ena hälften av berget viker undan mot norr och andra hälften mot söder."

Yeshua kommer tillbaka till oljeberget. Hans ankomst kommer inte att vara lugn och opretentiös. Trumpeter skall kungöra hans ankomst, och landskapet skall dela sig i två delar medan han sätter sina fötter på grunden. I vers 2 av detta kapitel, beskriver profeten förstörelsen av Jerusalem, och säger oss: "Ty jag skall samla alla hednafolk till strid mot Jerusalem. Staden kommer att intas, husen plundras och kvinnorna våldtas. Halva staden skall föras bort i fångenskap. Men återstoden skall inte bli utrotad.”

Många som är en Josua och en Kaleb kommer att bli stående när Messias kommer tillbaka, och vill vara där och se honom komma. Några skall fly, några skall bli utdrivna, men halvparten skall bli kvar. Kan du föreställa dig att vara en av dem som håller ut till änden och få vara vittne till synen av Yeshua, som kommer ned på Oljeberget. Kan du föreställa dig den otroliga synen och det väldiga ljudet av berget som delar sig, och som sätter sig i rörelse mot norr och syd, och Herren blir vår Herre och Konung i sin stad för alltid.

11. Sakarja 14:6-7 "Det skall ske på den dagen att ljuset blir borta, himlens ljus skall förmörkas. Det blir en särskild dag, känd av HERREN, inte dag och inte natt. Men det skall ske att när aftonen kommer blir det ljust."

12. Sakarja 14:8 "Det skall ske på den dagen att rinnande vatten skall utgå från Jerusalem, ena hälften mot Östra havet och andra hälften mot Västra havet. Både sommar och vinter skall det vara så."

Döda havet, som nu är ett obevekligt dött hav, skall bringas till liv igen. Det skall bli fullt av fisk och växter, och skall bli mycket bättre än sjön Genesaret, förutom att det är ca.50 gånger större. Det skall bli en jättefin insjö att bada i. Levande vatten skall också flyta från Jerusalem till Medelhavet.

13. Sakarja 14:9 "HERREN skall vara konung över hela jorden. På den dagen skall det ske: HERREN är en och hans namn är ett. Alla falska gudar och avgudar skall bli avvisade. Bara Hans namn skall bli upphöjt för alltid."

14. Sakarja 14:13 "Det skall ske på den dagen att HERREN skall sända stor förvirring bland dem. De skall bära hand på varandra, och den enes hand skall lyftas mot den andres "

Före det här beskriver profeten ödet för Israels fiender. Han talar om för oss att: "Detta är den plåga med vilken HERREN skall slå alla de folk som drar ut mot Jerusalem: Han skall låta deras kött ruttna medan de ännu står på sina fötter, deras ögon skall ruttna i sina hålor, och deras tunga skall ruttna i deras mun. Medan de upplever att bli ödelagda, och det går upp för dem att deras planer för Jerusalem har slagit fel, skall de vända sig mot varandra. Det skall inte längre vara någon enhet mellan angriparna; de skall vända sig mot varandra i sanslös rädsla.

15. Sakarja 14:20 "På den dagen skall det på hästarnas bjällror stå: "Helgad åt HERREN", och grytorna i HERRENS hus skall vara som offerskålarna framför altaret [...]" Till och med de mest grundläggande ting i livet blir heliga, när de frambärs inför Herrens närvaro. Det skall inte vara något som är för smått, för obetydligt, för ordinärt för att göras heligt inför Gud.

16. Sakarja 14:21 "Varje gryta i Jerusalem och Juda skall vara helgad åt HERREN Sebaot, så att var och en som frambär offer kan komma och ta en sådan för att laga till köttet. Ingen kanané skall mer finnas i HERREN Sebaots hus på den dagen."

Detta skall vara höjdpunkten av en "Jerusalems dag", för i sanning skall firandet av att Konungen kommer till staden märkas. Detta skall representera en fullbordan av Guds planer och allt på jorden skall bli lagt under hans styre och herradöme. Det skall inte längre vars nödvändigt att ta Jesu nattvard, som har varit viktigt för dem som tror på Yeshua, för Skriften säger oss att vi måste äta Herrens måltid tills Han kommer tillbaka.När han har vänt tillbaka, behöver vi inte påminnas om hans död och hans uppståndelse längre, eftersom vi skall se honom med sårmärkta fötter och händer, upprest och segrande i vår mitt. När han kommer tillbaka för att sätta sina fötter på Oljeberget, skall det avslutande verket på korset, betydelsen av nattvarden och hans andra tillkomst, skall allt kulminera i ett härligt ögonblick av total seger.

Yeshuas slutliga seger är markerad vid de tidigare nämnda sexton olika omständigheterna och handlingarna. Abraham såg fram emot Herrens dag. Han såg längre än korsfästelsen som symboliserades med offret till Melkisedek. Han såg också framåt mot änden, till den tid då Yeshua skulle sätta sina fötter på Oljeberget. Han såg framåt mot fullbordandet av

Uppenbarelseboken 21:10-11. Aposteln Johannes skriver:
"Och han förde mig i anden upp på ett stort och högt berg och visade mig den heliga staden Jerusalem, som kom ner från himlen, från Gud, och som ägde Guds härlighet. Dess strålglans var som den dyrbaraste ädelsten, som en kristallklar jaspis."
Skriften fortsetter att beskriva stadsmuren, som hade tolv portar, och på dem var namnen på Lammets tolv apostlar.

Abraham såg framåt emot denna fullkomnade uppenbarelse av Herren Yeshua, men många ting måste ske och ändå bli fullbordade, innan vi är i stånd till att se helheten som Abraham såg fram emot i 1. Mosebok. För att vi känner det sista kapitlet av historien, så vet vi hur det kommer att sluta, och vi vet att alla löften om Jerusalem kommer att fullbordas.

I Uppenbarelseboken 21:22 fortsätter Johannes att beskriva det Nya Jerusalem och säger :"Något tempel såg jag inte i staden, ty Herren Gud, Den Allsmäktige, och Lammet är dess tempel."

Yeshua skall vända tillbaka en gång till för att härska och regera som Konung över Jerusalem. Han har varit Konung över denna stad sedan Melkisedeks tid. Genom hela Gamle Testamentet har han varit konung över Jerusalem, och han dog som konung av Jerusalem. Största delen av invånarna i den staden kände inte igen honom, även om Han dog som konung för judarna i Jerusalem, som det blev skrivet på korset. Han trampade på fiendens makt och gjorde fienden kraftlös genom korset. Han uppstod som konung av Jerusalem och kommer tillbaka för att sätta sina fötter på Oljeberget.

Han skall bringa full andlig befrielse lika mycket som frigörande för Jerusalem. Därför att det nya Jerusalem kommer ned från himmelen, så skall där inte finnas behov för ett fysiskt tempel av sten och klippblock, för Lammet är templet, och vi är stenarna. Huvudsaken är inte att Jerusalem är en vidunderlig by, utan att den store konungen har valt att manifestera sig genom Jerusalem. Det är bara vid konungens närvaro som Jerusalem får sin evige värde. Vi måste ta ansvar och stå med Herren å vägnar av hans stad, Jerusalem, för han har lovat att uppenbara sig i de händelser och handlingar som omger denna stad. Om vi önskar att stå med honom, om vi vill vara eniga i hans avsikter och delta i hans planer, så måste vi stå med honom för Jerusalem.

Han kommer också att uppenbara sig för muslimerna. Han kommer att uppenbara sig för judarna när de är samlade från alla nationer, och han kommer att uppenbara sig i församlingen, sin kropp, medan den samlas under honom. Lag skall utgå från Sion och Herrens Ord från Jerusalem. Många evangelister skall gå ut med Guds Ord från Jerusalem. Nationerna skall bli dömda vid Jerusalem. Yeshua kommer tillbaka för att regera över jorden för alltid, medan det nya Jerusalem kommer ned från himmelen.

Be att dessa sexton profetiska löften skall bli uppfyllda på jorden och i Jerusalem, då detta har blivit bestämt i himmelen. När du ber för dessa ting, att de skall ske, ber du för fred i Jerusalem. När du står med Herren som en trofast väktare för Jerusalem, ber vi om att Herren skall låta dig ha framgång.

Tom Hess

"Pray for the peace of Jerusalem"
Alla troende bör be utifrån Skriften, inte bara för deras egen stad, utan också för fred i Jerusalem och denna bok är strategisk och ett ord till denna tid mitt i terrorismen och skakningarna i världen i dag. En biblisk förståelse för centrum i konflikten, lösningen för fred i Jerusalem och världens fred är i denna bok. Den förståelse som du får fram i denna bok är vital för att hjälpa dig till att be mer effektivt och förbereda vägen för Messias.

Du kan beställa denna bok direkt från Jerusalem: House of Prayer for All Nations med att kontakta oss på följande sätt;
Email:materials @JHOPFAN.ORG
Tel.Linda på 972 2 6261518
FaxLinda på 972 2 6264239

Källa: www.profetier.com
Översatt av Arne K.Thuv/Sigrid Forslin